Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου 2009

Ανοιχτή επιστολή Ομίλου Φίλων Σιδηροδρόμου «Χ. Τρικούπης».


Όπως είναι γνωστό, στο νομό Αιτωλοακαρνανίας υπάρχει σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Αγρίνιο με το Μεσολόγγι και το Κρυονέρι. Πρόκειται για μια ιστορική γραμμή που κατασκευάστηκε το 1888 και αποτελεί ένα από τα πρώτα σιδηροδρομικά και συγκοινωνιακά δίκτυα της Ελλάδας. Η λειτουργία της σταμάτησε το 1970, μετά από 80 χρόνια προσφοράς του αγαθού της συγκοινωνίας στην περιοχή μας. Το 1997 άρχισε μια πρώτη φάση ανακατασκευής της γραμμής, η οποία διακόπηκε σκανδαλωδώς, μετά από μεθόδευση του ίδιου του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας. Το 2002 άρχισε πάλι νέα φάση ανακατασκευής της γραμμής, με πρωτοστατούντα τον τότε υπουργό συγκοινωνιών κ. Χ. Βερελή. Το έργο προχώρησε σε σημαντικό βαθμό, φτάνοντας πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του, σε σημείο που μπορούσε σε μεγάλο μήκος της γραμμής να κυκλοφορήσει η νεοπαραληφθείσα αυτοκινητάμαξα “Standler GTW Rail Bus” που είχε έρθει για δοκιμές. Έκτοτε η γραμμή παραμένει εγκαταλελειμένη. Η αυτοκινητάμαξα μεταφέρθηκε απροειδοποίητα το 2005 στο δίκτυο της Πελοποννήσου και άρχισαν να παρατηρούνται φθορές και καταπατήσεις στην νεοκατασκευασμένη γραμμή.

Πέντε χρόνια μετά τη διακοπή των εργασιών στην γραμμή, ο ΟΣΕ έχει αποσύρει από τον νομό όλο του το υπηρεσιακό τροχαίο υλικό και έχει διακόψει κάθε του δραστηριότητα. Τελευταία μάλιστα «ξήλωσε» τους αυτόματους μηχανισμούς ισόπεδων διαβάσεων που είχαν προλάβει να τοποθετηθούν, με σκοπό να τους τοποθετήσει σε άλλα σημεία του δικτύου του. Η συγκεκριμένη ιστορία σε γενικές γραμμές είναι γνωστή. Αποτελεί κραυγαλέα απόδειξη της εγκατάλειψης του νομού μας από το κράτος. Αποτελεί παγκοσμίως ίσως μοναδικό παράδειγμα έλλειψης πολιτικής βούλησης και καταστροφικής διαχείρισης έτοιμου κατασκευασμένου δημοσίου έργου.
Πέντε χρόνια έχει αφεθεί ανεκμετάλλευτη μια πολύτιμη υποδομή σε έναν από τους πιο υποανάπτυκτους νομούς της Ε.Ε., παραδομένη στις φθορές. Μια υποδομή που θα είχε βοηθήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη συγκοινωνία, αποφορτίζοντας τον εγκληματικά επικίνδυνο (μονο)δρομο που μας έχουν επιβάλει.
Στερούν από τον νομό το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, που συνδυάζει την άνεση, την ποιότητα, την ασφάλεια και την ταχύτητα. Κανένας υπεύθυνος δεν έχει «λυπηθεί» τα χρήματα του ελληνικού λαού που έχουν δαπανηθεί για το
συγκεκριμένο έργο, οδηγώντας μας σε σημείο να μιλήσουμε για μάταιη κατασπατάληση πόρων. Με το πέρασμα του χρόνου η επένδυση καταστρέφεται όλο και περισσότερο, εφόσον βρίσκεται παραδομένη στις φθορές κάτω από καθεστώς εγκατάλειψης και απαξίωσης.


Καλούμε λοιπόν τους υποψήφιους βουλευτές του νομού, τις τοπικές κομματικές οργανώσεις και τα ίδια τα πολιτικά κόμματα ενόψει της εκλογικής αναμέτρησης της 4ης Οκτωβρίου να μας παρουσιάσουν τις θέσεις τους για τον σιδηρόδρομο. Συγκεκριμένα, τί πιστεύουν και τί πρόκειται να πράξουν για το πολύ σημαντικό αυτό θέμα του σιδηροδρόμου στη Δυτική Ελλάδα. Πώς σκοπεύουν να κερδίσουν τον χαμένο χρόνο και τί θα πράξουν μετά την πιθανή εκλογή τους για την άμεση έναρξη της λειτουργίας και εκμετάλλευσης του προαστιακού Αιτωλοακαρνανίας στην ήδη έτοιμη γραμμή. Δεν δεχόμαστε ανακριβολογίες περί προεξοφλημένης οικονομικής αποτυχίας του εγχειρήματος, υπάρχουν μελέτες που προβλέπουν το αντίθετο. Ο όμιλός μας μπορεί να προτείνει τους κατάλληλους επιστήμονες με μακρά εμπειρία στον τομέα, που μπορούν να υποδείξουν τρόπους λειτουργία, οι οποίοι θα επιφέρουν το βέλτιστο αποτέλεσμα συγκοινωνιακά και οικονομικά. Αν υπάρχει θέληση όλα μπορούν να ρυθμιστούν, να υπάρξουν ακόμα και επιδοτήσεις από το κράτος και την Ε.Ε.. Απλά υπενθυμίζουμε πως εδώ είναι ένα ακόμα σημείο με βάση το οποίο κρίνονται οι πολιτικοί Το πιο σημαντικό όμως θέμα για το οποίο περιμένουμε τις τοποθετήσεις τους είναι ο δυτικός σιδηροδρομικός άξονας. Ένα έργο πνοής για όλη την δυτική Ελλάδα που θα τη βγάλει από την απομόνωση, χαρίζοντάς της ανέσεις ανάλογες με αυτές που απολαμβάνουν οι υπόλοιποι ευρωπαίοι. Επιμέρους θέματα που χρήζουν απαντήσεων είναι η σύνδεση του δυτικού άξονα με το λιμάνι στο Πλατυγιάλι, το πέρασμα του Πατραϊκού, η συνέχιση του άξονα από τα νότια παράλια της Στερεάς Ελλάδας για ένωσή του με αυτόν της Αθήνας – Θεσσαλονίκης, η συνέχιση του προς Αλβανία και η διέλευσή του από την πόλη του Αγρινίου. Το τελευταίο μάλιστα είναι έργο το οποίο προτίθεται να χρηματοδοτήσει κατά μεγάλο μέρος η Ε.Ε. αλλά δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα καμία κυβέρνηση ικανή να το πραγματοποιήσει.

Ο σιδηρόδρομος αποτελεί βασικό παράγοντα και προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη και το μέλλον της περιοχής μας. Δεν μπορούμε να αρκεστούμε σε υποσχέσεις, γενικολογίες και πολύ περισσότερο σε αναχρονιστικές απόψεις περί πλήρωσης του συγκοινωνιακού της περιοχής μόνο με την κατασκευή της Ιονίας Οδού στο μέλλον. Σε μια εποχή που ο σιδηρόδρομος επανέρχεται στο προσκήνιο παγκοσμίως ως το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, το πιο άνετο, το πιο ασφαλές καθώς και ταχύτατο, δεν μπορούμε να αρκεστούμε σε τίποτα λιγότερο παρά στην απαίτηση για σύγχρονο σιδηρόδρομο στην περιοχή μας. Ως φίλοι του σιδηροδρόμου μακριά από μικροσυμφέροντα και κομματικά «οιδιπόδεια», περιμένουμε απαντήσεις, τοποθετήσεις και είμαστε έτοιμοι να αναπτύξουμε διάλογο, έχοντας πάντα ως στόχο το καλό του τόπου. Ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας μπορεί να κρίνει και έχει κουραστεί πια από τις υποσχέσεις. Οι εποχές των κομματικών πολώσεων έχουν παρέλθει και πλέον οι ψήφοι κατανέμονται σύμφωνα με το ζητούμενο αποτέλεσμα. Ζητάμε πράξεις, πρόγραμμα, διάλογο, υπευθυνότητα, ουσία. Αναζητούμε ανθρώπους με όραμα και πολιτικό ανάστημα αντάξιο του Χαρίλαου Τρικούπη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: